Articole despre arta mea

cronica veche

Anul II (XLVII), nr. 9(20), septembrie 2012  || o revistă nouă 24 pagini, 3 lei

CRONICA ARTELOR | pagina 17
VISURILE SUNT CA ÎNGERII













Pe fondul canicular al acestei veri toride, nemiloase de-a dreptul, artiștii ieșeni au preferat să lucreze în Tabere de Creație la munte sau la malul mării. Alții au rămas fideli planificărilor expoziționale și au atras interesul celor care au ceva cu adevărat de spus, astfel orizontul cultural ieșean să fie permanent ofertant. Așa stau lucrurile și cu plina de temperament Alina P. Mardare, absolventă a Academiei de Artă ieșene în anul 2004, la clasa de grafică a eminentei profesoare Atena Simionescu.
Talentul nativ, disponibilitatea pentru exprimări plastice variate și incitante îi permite să abordeze un aer nonșalant, neconvențional, astfel încât structurile sale vizuale să devină permanent incitante.
În context, expoziția de acum de la Galeriile Cupola a mirat pe unii, a intrigat pe alții, dar a plăcut prin îndrăzneala de a fi altfel, de a exprima ceea ce poate deveni o direcție personală apropiată de hapening și de nonconvenționalismul spiritului iscoditor și nonconformist. Artista are idei, uneori șocante pentru comozi sau închistați în formule tradiționaliste, uzate sau depășite de timp.
Provocatoare, desigur, expoziția Visurile sunt ca Îngerii, viziunile artistei glosează incomod pe teme identificabile în orizontul umanului. Personajele generice, oameni autentici, fie ei copii sau maturi, în ipostaze ce sugerează divinitatea și comunicarea prin gesturi tandre și simbolice se definesc în real și în plan simbolic. Marile compoziții ale artistei se ivesc, fie din luciditate prin structurile vaste, volumetrice, fie prin sensurile profunde ale maternității.

Ideea creației în materie și spirit permite dezvoltări compoziționale unde sugestiile personajelor trimit la metaforele comunicării prin succesive descendențe de sânge sau de spirit.
Afectivitatea expresiilor plastice, evidentă prin gesturile simple, dar încărcate de afectivitate și dăruire maternă face din ideea de creație, cheia de boltă a universului imediat. Amplele compoziții, prin monumentalitatea lor simbolică, realizează o demonstrație despre cum poți gestiona arhitectural spațiul prin diagonale incitante și forme unduitor articulate în plan.
Cred că orice privitor va sesiza anvergura materială amplă, generoasă a compozițiilor prin planuri asociate convingător și simbolica metaforică a acestor construcții plastice curajoase, incitante, precum și modul subtil cum transcrie grafic reflecțiile, uneori incluse în compozițiile argumentate în orizontul simbolurilor purtătoare de sens. Prin el se identifică existența unor metafore persuasive. Copiii privegheați de lumina propriei lor purități seamănă cu îngerii care ne privesc de pe murii
vechilor ctitorii religioase, depășind canoanele unor reprezentări clasice prin fiorul vital al iubirii.
Pendularea între real și ficțional, dintre semn compozițional și sens hermeneutic, face ca imaginea ansamblului pictural să genereze ipoteze de lectură plastică în chei simbolice diferite, deschise către varii posibilități de interpretare. Am sentimentul că prin astfel de monumentale compoziții artista se definește prin palpit vital și predispoziție spre arhitectura formelor simbolice. Intervențiile pe suprafața compozițiilor sugerează că la asemenea construcții plastice se poate interveni oricând și completa sau nuanța permanent.
Deschise, formele plastice și planurile semantice diferite fac ca ideea să se potențeze reciproc prin cromatismul sugerând alternativ, când peretele unei scene sacre la Voroneț, când imaginea ideală a iubirii creștine. Alina P. Mardare poate miza temeinic pe un neîndoielnic potențial creativ, real și convingător, deschis către cele mai felurite forme de exprimare.
Expozițiile colective la care a fost acceptată și, deseori, remarcată cum laudae susțin, fără echivoc, că avem a face cu un artist apt să facă din visările sale colorate, ipoteze despre universul vizibilului. Prezențele sale expoziționale pe harta culturală a lumii au făcut-o remarcabilă pe simezele unor galerii din centrele culturale ale României, dar și din Debrecen-Ungaria sau Kyoto-Japonia. Când se joacă, lucrând în direct în sala de expoziții, ne invită de fapt pe noi, privitorii, să ne recuperăm copilăria, singurul paradis unde am fost cu adevărat fericiți vreodată. Alina ne invită, firesc, să redescoperim miracolele și poveștile de demult, să credem în puterea de a ne reinventa permanent. Stați lângă ea când pictează și veți observa cum universul devine mai frumos...
Valentin CIUCĂ
http://cronicaveche.files.wordpress.com/2012/09/cronica-veche-nr-9-20.pdf

 

YouTube

Expozitie Alina-P. Mardare "Visele Sunt Ca Ingerii"

2012, Galeria Cupola Iasi

video: prima zi de workshop, duminica 26 august, inainte de sosirea invitatilor 

 

Evenimentul.ro

Omul zilei de Miercuri!

Plasticiana ieşeană Alina-P. Mardare

Alina-P. Mardare graduated from the University of Arts "George Enescu" (2004), and studies the master of the same institution (2006). Is a member of the Artists Union of Romania - Iasi Branch in 2010. Some of his works are found in collections of art in the country and abroad.

22-08-2012 Omul zilei de Miercuri! Plasticiana ieşeană Alina-P. Mardare

* plasticiana ieşeană Alina-P. Mardare, care se numără, din 2010, printre cei mai tineri membri ai UAP Iaşi, expune la Galeria Cupola: „Visele sunt ca îngerii”

După ce a reunit, în 2011, lucrări de grafică şi pictură, sub genericul „Stare de vis. Albastrul Eurilor mele”, la Galeriile „N. Tonitza”, Alina-P. Mardare revine acum, aducând pe simeze noi mărturii ale căutărilor sale artistice.

Expoziţia „Visele sunt ca îngerii” va fi vernisată astăzi, la Galeriile de Artă Cupola, de la ora 19.00, în prezentarea criticului de artă Valentin Ciucă şi a preşedintelui Uniunii Artiştilor Plastici (UAP) – Filiala Iaşi, Constantin Tofan.

Sintetizând şi ridicând la rang de artă pasiunile câtorva generaţii ale înaintaşilor săi, Alina-P. Mardare s-a format la Facultatea de Arte Plastice, Decorative şi Design a Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi, clasa prof.univ.dr. Atena Simionescu.

În unul dintre dialogurile noastre recente, artista rezuma traiectoria vieţii sale, dintr-o perspectivă a... predestinării, la care a adăugat, de-a lungul timpului, dragoste şi multă muncă:„Bunicii mei sculptau în piatră, iar bunicile erau foarte pricepute în arta ţesutului. Nu se putea să nu se manifeste şi la mine măcar o fărâmă din aceste talente! Am găsit, odată, o oală de lut, cu o semnătură urmată de anul în care a fost făcută, 1907, şi atât de tare m-a impresionat semnătura aceea, încât am vrut să fac şi eu la fel, să rămân şi eu în amintirea celor din jur cu un lucru special, aşa cum bunicul rămăsese în sufletul meu cu oala aceea din lut”.

Alina-P. Mardare a început prin a sculpta un chip „în hebel”, pe şantierul deschis în cartierul în care locuia. Apoi, s-a convins şi le-a demonstrat şi celor din jurul său că are „un cuvânt de spus în artă”.
Printre expoziţiile sale personale se numără şi „Laïque et Profane” (2009). Artista a avut, de asemenea, lucrări în expoziţii de grup: „Artis 2010” - Galeriile „World Trade Center” Iaşi, „Erotica” şi „Salonul de Desen”, coordonator prof.univ.dr. Dragoş Pătraşcu, „Atitudini Contemporane” – Casa de Cultură „George Topîrceanu” Curtea de Argeş, „Atelier 35”, „Salonul de Toamnă” la Iaşi,  „Salonul de Iarnă” de la Debrecen (Ungaria), „Omul şi Peştele” – la Universitatea din Rijeka (Croaţia) sau KIWA – Festivalul internaţional de gravură pe lemn de la Kyoto – Japonia.

(Gina Popa)

Alina-P. Mardare a absolvit Universitatea de Arte „George Enescu” (2004), şi studiile de master ale aceleiaşi instituţii (2006). Este membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România - Filiala Iaşi, din 2010. Parte din lucrările sale se regăsesc în colecţii de artă din ţară şi străinătate. 


AltIasi.ro

Visele Alinei Mardare

Viziunile onirice ale Alinei-P. Mardare continua: dupa ce in urma cu un an ne introducea intr-o Stare de vis, tema reapare si in expozitia vernisata miercuri, 22 august, "de la 7 seara" la Galeria Cupola. Pana pe 30 august aveti ocazia nu doar sa vedeti lucrarile din seria "Visele sunt ca ingerii", ci si sa luati parte la workshop-uri de pictura.

Daca ati trecut saptamana aceasta prin Piata Unirii sigur ati remarcat colajele de pe geamurile Galeriei Cupola. Dupa cum ne-a marturisit, Alina-P. Mardare si-a folosit fotografia norocoasa pentru a atrage privirile trecatorilor spre lucrarile din interior, legate intre ele cu un fir albastru simbolizand firul oniric. Expozitia contine zece lucrari in ulei pe panza, toate cu latura mai mare de un metru.
"Anul trecut am avut indrazneala de a pune pe simeze in debut o expozitie mixta care continea atat creatii de pictura cat si de grafica. Anul acesta m-am adancit mai serios in pictura in ulei si m-am concentrat pe o tematica unica legata de universul oniric si poetic totodata, asa cum imi sta in fire. Figurative, picturile reprezinta oameni dormind si in special copii," a declarat artista, mentionand ca a ales copiii deoarece sunt cel mai aproape de puritatea ingerilor.

Am intrebat-o pe Alina de ce a intercalat intre lucrari copii ale unor pagini din manuale de desen, deoarece la prima vedere o corelatie pare dificila. Aici vine vestea buna pentru cei dornici sa vada un artist la lucru, pentru ca duminica, 26 august, de la ora 17:00, Alina-P. Mardare invita pe cei interesati la un workshop de creatie in interiorul galeriei. Veti asista la finalizarea unor lucrari lasate intentionat neterminate si primi raspunsuri la posibile intrebari legate de tehnica aleasa.

Alina-P. Mardare a absolvit in 2004 Facultatea de Arte Plastice, Decorative si Design a Universitatii de Arte „George Enescu”, la clasa doamnei Atena Simionescu (actualul rector), iar in 2006 a devenit posesoare a titlului de master la aceeasi universitate. Din 2010 este unul dintre cei mai tineri membri ai filialei din Iasi a UAP.
Articol scris de George Plesu | Joi, 23/08/2012 - 03:08


Evenimentul.ro

Alina-P. Mardare sau o surpriză... previzibilă 

01-09-2012
Pe fondul canicular al acestei veri toride, nemiloase de-a dreptul, artiştii ieşeni au preferat să lucreze în Tabere de Creaţie la munte sau la malul mării. Alţii au rămas fideli planificărilor expoziţionale şi au atras interesul cei care au ceva cu adevărat de spus. Aşa stau lucrurile şi cu plina de temperament Alina-P. Mardare, absolventă a Academiei de Artă ieşene în anul 2004, la clasa de grafică a eminentei profesoare Atena Simionescu.

În context, expoziţia prezentă la Galeriile Cupola (20-30 august 2012), a mirat pe unii, a intrigat pe alţii, dar a plăcut prin îndrăzneala de a fi altfel, de a exprima ceea ce poate deveni o direcţie personală apropiată de happening şi de nonconvenţionalismul spiritului iscoditor şi nonconformist. Artista are idei, uneori şocante pentru comozi sau închistaţi în formule tradiţionaliste, uzate sau depăşite de timp. 


Expoziţia „Visele Sunt Ca Îngerii”, înglobând viziunile artistei, glosează pe teme identificabile în orizontul umanului. Personajele generice, oameni autentici, fie ei copii sau maturi, în ipostaze ce sugerează divinitatea şi comunicarea prin gesturi tandre şi simbolice se definesc în real şi în plan simbolic. Copiii privegheaţi de lumina propriei lor purităţi seamănă cu îngerii care ne privesc de pe murii vechilor ctitorii religioase, depăşind canoanele unor reprezentări clasice prin fiorul vital al iubirii. Pendularea între real şi ficţional, dintre semn compoziţional şi sens hermeneutic, face ca imaginea ansamblului pictural să genereze ipoteze de lectură plastică în chei simbolice diferite, deschise către varii posibilităţi de interpretare.
Alina-P. Mardare poate miza temeinic pe un neîndoielnic potenţial creativ, real şi convingător, deschis către cele mai felurite forme de exprimare. Expoziţiile colective la care a fost acceptată şi, deseori, remarcată cum laudae, susţin, fără echivoc, că avem a face cu un artist apt să facă din visările sale colorate, ipoteze despre universul vizibilului. Prezenţele sale expoziţionale pe harta culturală a lumii au făcut-o remarcabilă pe simezele unor galerii din centrele culturale ale României din lume, dar şi din Debrecen-Ungaria sau Kyoto-Japonia.
Valentin Ciucă

 

Icoane Ortodoxe

Comments